Парадак выкарыстання партала рэйтынгавай ацэнкі дзяржаўнымі органамі і арганізацыямі

1. Пры арганізацыі работы па выкарыстанні партала рэйтынгавай ацэнкі дзяржаўнымі органамі і арганізацыямі неабходна ўлічваць палажэнні наступных нарматыўных прававых актаў :

  • абзац другі падпункта 4.2 пункта 4 Дырэктывы Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 27 снежня 2006 г. № 2 «Аб дэбюракратызацыі дзяржаўнага апарата і павышэнні якасці забеспячэння жыццядзейнасці насельніцтва» (далей – Дырэктыва № 2);
  • пункт 30 плана мерапрыемстваў па рэалізацыі Дырэктывы Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь ад 27 снежня 2006 г. № 2 «Аб дэбюракратызацыі дзяржаўнага апарату і павышэнні якасці забеспячэння жыццядзейнасці насельніцтва»;
  • Палажэнне аб партале рэйтынгавай ацэнкі, зацверджанае пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 13 лістапада 2019 г. № 765 "Аб партале рэйтынгавай ацэнкі" (далей – Палажэнне № 765);
  • Інструкцыю аб парадку функцыянавання партала рэйтынгавай ацэнкі, зацверджаную пастановай Міністэрства сувязі і інфарматызацыі Рэспублікі Беларусь ад 12 снежня 2019 г. № 19 (далей – Інструкцыя № 19).

2. Меры па забеспячэнні эфектыўнага выкарыстання партала рэйтынгавай ацэнкі ў сістэме дзяржаўнага органа (арганізацыі) уключаюць:

  • вызначэнне ў дзяржаўным органе (арганізацыі) службовых асоб, адказных за рэалізацыю функцый, пералічаных
    у пункце 13 Палажэння № 765;
  • вызначэнне арганізацый, якія падлягаюць рэгістрацыі ў якасці аб'ектаў ацэнкі або ўпаўнаважаных дзяржаўных органаў (арганізацый) на партале рэйтынгавай ацэнкі;
  • рэгістрацыю на партале рэйтынгавай ацэнкі;
  • унясенне неабходнай і дакладнай інфармацыі ў асабісты электронны кабінет аб'екта ацэнкі, упаўнаважанага дзяржаўнага органа (арганізацыі);
  • фарміраванне ўпаўнаважанымі дзяржаўнымі органамі (арганізацыямі) лакальных рэестраў аб'ектаў ацэнкі;
  • маніторынг і аналіз эфектыўнасці дзейнасці аб'ектаў ацэнкі, уключаных у лакальны рэестр аб'ектаў ацэнкі ўпаўнаважанага дзяржаўнага органа (арганізацыі);
  • улік інфармацыі аб якасці аказваемых паслуг і (або) адміністрацыйных працэдурах, яе выкарыстанне
    пры ацэнцы дзейнасці аб'ектаў ацэнкі, а таксама пры правядзенні ратацыі іх кіруючых кадраў;
  • інфармаванне грамадзян і папулярызацыю партала рэйтынгавай ацэнкі.

3. Пры вызначэнні ва ўпаўнаважаным дзяржаўным органе (арганізацыі) службовых асоб, адказных за выкарыстанне партала рэйтынгавай ацэнкі, варта ўлічваць мэты яго стварэння, задачы і функцыі.

У сувязі з гэтым, як правіла, такімі адказнымі вызначаюцца службовыя асобы дзяржаўнага органа (арганізацыі), каардынуючыя працу падначаленых арганізацый, адказныя за павышэнне ўзроўню аказання паслуг (ажыццяўлення адміністрацыйных працэдур), якія забяспечваюць кантроль якасці іх аказання (ажыццяўлення), а таксама службовыя асобы, якія выкарыстоўваюць дадзеныя партала рэйтынгавай ацэнкі пры ацэнцы дзейнасці адпаведных арганізацый і правядзенні ратацыі іх кіруючых кадраў.

Пры гэтым па пытаннях узаемадзеяння адказных службовых асоб з парталам рэйтынгавай ацэнкі службамі, якія забяспечваюць праграмна-тэхнічнае абслугоўванне дзейнасці дзяржаўнага органа (арганізацыі), ажыццяўляецца іх тэхнічная падтрымка.

4. З прэамбулы да Пастановы Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 13 лістапада 2019 г. № 765 вынікае, што гэтая пастанова прынятая ў адпаведнасці з абзацам другім падпункта 4.2 пункта 4 Дырэктывы № 2, якія прадугледжваюць даручэнне Кіраўніка дзяржавы ўкараніць сістэму рэйтынгавай ацэнкі грамадзянамі эфектыўнасці дзейнасці арганізацый, якія аказваюць паслугі, якія забяспечваюць жыццядзейнасць насельніцтва, якасці ажыццяўлення адміністрацыйных працэдур шляхам анкетавання, правядзення апытанняў у глабальнай кампутарнай сетцы Інтэрнэт і іншых мерапрыемстваў з выкарыстаннем інфармацыйных і тэлекамунікацыйных тэхналогій.

У адпаведнасці з Палажэннем № 765 аб'ектамі ацэнкі з'яўляюцца дзяржаўныя органы на партале рэйтынгавай ацэнкі і арганізацыі, якія аказваюць паслугі, якія забяспечваюць жыццядзейнасць насельніцтва, і (або) ажыццяўляюць адміністрацыйныя працэдуры па заявах грамадзян (за выключэннем адміністрацыйных працэдур, якія ажыццяўляюцца па заявах работнікаў або былых работнікаў дзяржаўных органаў і арганізацый), а таксама іншыя суб'екты, якія аказваюць такія паслугі і (або) ажыццяўляюць адміністрацыйныя працэдуры, зарэгістраваныя на партале рэйтынгавай ацэнкі на добраахвотнай аснове.

Пры гэтым Дырэктыва № 2 не ўтрымлівае вызначэння тэрміна "арганізацыі, якія аказваюць паслугі, якія забяспечваюць жыццядзейнасць насельніцтва" і не дае паўнамоцтвы Савету Міністраў Рэспублікі Беларусь на ўсталяванне вычарпальнага пераліку такіх арганізацый.

У сувязі з гэтым вырашэнне пытання аб аднясенні арганізацый да аб'ектаў ацэнкі, якія падлягаюць абавязковай рэгістрацыі на партале рэйтынгавай ацэнкі, ажыццяўляецца дзяржаўнымі органамі (арганізацыямі) самастойна з улікам наступных прадугледжаных актамі заканадаўства крытэрыяў:

  • аб'ектамі ацэнкі выступаюць арганізацыі, то бок юрыдычныя асобы ( пры гэтым функцыянал партала рэйтынгавай ацэнкі прадугледжвае магчымасць збору ацэнак грамадзян адносна канкрэтных структурных падраздзяленняў арганізацыі, дзейнасць якіх непасрэдна звязана з аказаннем паслуг або ажыццяўленнем адміністрацыйных працэдур );
  • такія арганізацыі аказваюць паслугі, якія забяспечваюць жыццядзейнасць насельніцтва, і (або) ажыццяўляюць адміністрацыйныя працэдуры па заявах грамадзян.

5. Рэгістрацыя аб'екта ацэнкі, упаўнаважанага дзяржаўнага органа і арганізацыі на партале рэйтынгавай ацэнкі ажыццяўляецца:

  • аўтаматычна пры выкарыстанні для аўтарызацыі электроннага лічбавага подпісу, выпрацаванага з выкарыстаннем асабістага ключа, сертыфікат адкрытага ключа якога выдадзены Рэспубліканскім цэнтрам дзяржаўнай сістэмы кіравання адкрытымі ключамі праверкі электроннага лічбавага подпісу Рэспублікі Беларусь;
  • пасродкам звароту да аператара партала рэйтынгавай ацэнкі (навукова-інжынернае рэспубліканскае ўнітарнае прадпрыемства «Інстытут прыкладных праграмных сістэм») аб прадастаўленні лагіна і пароля.
  • У паказаным звароце да аператара партала рэйтынгавай ацэнкі неабходна пазначыць наступныя дадзеныя :
  • рэгістрацыйны нумар (уліковы нумар плацельшчыка) і поўнае найменне арганізацыі;
  • пасаду, адрас электроннай пошты і кантактны тэлефон асобы, адказнай за напаўненне і актуалізацыю звестак аб аб'екце ацэнкі, упаўнаважаным дзяржаўным органе і арганізацыі, маніторынг якасці аказання паслуг і (або) ажыццяўлення адміністрацыйных працэдур (у выпадку, калі такіх асоб некалькі, пазначаецца пасада, адрас электроннай пошты і тэлефон кожнай з іх).

6. Пасля рэгістрацыі на партале рэйтынгавай ацэнкі аб'ектам ацэнкі ўпаўнаважаным дзяржаўным органам і арганізацыяй забяспечваецца ўнясенне звестак у іх асабістыя электронныя кабінеты ў адпаведнасці з главой 3 Інструкцыі № 19.

Пры гэтым аб'ект ацэнкі, упаўнаважаны дзяржаўны орган і арганізацыя становяцца даступнымі для прагляду і ацэнкі грамадзянамі на партале рэйтынгавай ацэнкі толькі пасля ўнясення ў асабісты электронны кабінет звестак аб іх месцы знаходжання і сферы (-ах) жыццядзейнасці, у якой (-іх) яны аказваюць паслугі, ажыццяўляюць адміністрацыйныя працэдуры.

7. Фарміраванне лакальных рэестраў аб'ектаў ацэнкі ажыццяўляецца ўпаўнаважанымі дзяржаўнымі органамі і арганізацыямі. У сувязі з гэтым у арганізацыйна-распарадчых дакументах, накіраваных на рэалізацыю пастановы Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 13 лістапада 2019 г. № 765 у сістэме ўпаўнаважанага дзяржаўнага органа (арганізацыі), мэтазгодна прадугледзець неабходнасць паведамлення аб'ектамі ацэнкі дадзенага ўпаўнаважанага органа (арганізацыі) пасля ажыццяўлення рэгістрацыі на партале рэйтынгавай ацэнкі шляхам накіравання інфармацыі па форме згодна з дадаткам да Інструкцыі № 19 .

Сфарміраваныя лакальныя рэестры аб'ектаў ацэнкі зацвярджацца ўпаўнаважанымі дзяржаўнымі органамі і арганізацыямі і накіроўваюцца аператару партала рэйтынгавай ацэнкі.

Аператар партала рэйтынгавай ацэнкі на падставе атрыманых лакальных рэестраў аб'ектаў ацэнкі ажыццяўляе размежаванне ўзроўню доступу ўпаўнаважаных дзяржаўных органаў і арганізацый да інфармацыі на партале рэйтынгавай ацэнкі.

Пасля гэтага ўпаўнаважаным дзяржаўным органам і арганізацыям прадастаўляецца доступ (магчымасць прагляду інфармацыі аб ацэнках і каментарах грамадзян) да тых аб'ектаў ацэнкі, якія ўваходзяць у сфарміраваныя і зацверджаныя імі лакальныя рэестры аб'ектаў ацэнкі .

Такім чынам, сістэмна выбудаваная і якасна праведзеная работа па фарміраванні лакальнага рэестра аб'ектаў ацэнкі, а таксама дакладнае і карэктнае ўнясенне інфармацыі аб'ектамі ацэнкі ў асабістых кабінетах дазволіць упаўнаважаным дзяржаўным органам і арганізацыям праглядаць у асабістым электронным кабінеце інфармацыю аб якасці абслугоўвання насельніцтва і ажыццяўлення адміністрацыйных працэдур у дачыненні да ўсіх падначаленых (якія ўваходзяць у састаў, сістэму) арганізацый.

Пры гэтым функцыянал партала рэйтынгавай ацэнкі прадугледжвае, што ацэнкі, атрыманыя структурнымі падраздзяленнямі дзяржаўнага органа (арганізацыі), а таксама аб'ектамі ацэнкі, уключанымі ў іх лакальныя рэестры аб'ектаў ацэнкі ўплываюць на пазіцыю рэйтынгу гэтых дзяржаўных органаў (арганізацый).

8. Пунктам 13 Палажэння № 765 ўстаноўлена, што ўпаўнаважаныя дзяржаўныя органы і арганізацыі не менш аднаго разу ў паўгоддзе ажыццяўляць маніторынг і аналіз эфектыўнасці дзейнасці аб'ектаў ацэнкі , уключаных у іх лакальны рэестр аб'ектаў ацэнкі, адсочваюць атрыманыя імі ацэнкі, а таксама змяненне іх пазіцыі ў рэйтынгу аб'ектаў ацэнкі.

Па выніках ажыццяўлення маніторынгу і аналізу эфектыўнасці дзейнасці аб'ектаў ацэнкі накіроўваюцца рэкамендацыі аб прыняцці мер, накіраваных на павышэнне якасці абслугоўвання насельніцтва і (або) ажыццяўлення адміністрацыйных працэдур.

Пры гэтым упаўнаважаныя дзяржаўныя органы і арганізацыі маюць права запытваць інфармацыю ў аб'ектаў ацэнкі, якія ўваходзяць у іх лакальны рэестр аб'ектаў ацэнкі, аб выкарыстанні партала рэйтынгавай ацэнкі, пазіцыі ў рэйтынгу аб'ектаў ацэнкі, мерах, якія прымаюцца па павышэнню якасці абслугоўвання насельніцтва.

9. У адпаведнасці з Дырэктывай № 2 для эфектыўнага ўкаранення сістэмы рэйтынгавай ацэнкі таксама патрабуецца забяспечваць належны ўлік інфармацыі аб якасці аказваемых паслуг і (або) адміністрацыйных працэдурах , яе выкарыстанне пры ацэнцы дзейнасці адпаведных арганізацый, а таксама пры правядзенні ратацыі іх кіруючых кадраў.

10. Пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 13 лістапада 2019 г. № 765 унесены дадатак у Палажэнне аб парадку функцыянавання інтэрнэт-сайтаў дзяржаўных органаў і арганізацый, зацверджанае пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 29 красавіка 2010 г. № 645, у адпаведнасці з якім на галоўнай старонцы інтэрнэт-сайтаў дзяржаўных органаў і арганізацый размяшчаецца інфармацыя аб функцыянаванні партала рэйтынгавай ацэнкі, якая ўключае спасылку на яго (качество-услуг.бел).

У гэтых мэтах распрацаваны банер партала рэйтынгавай ацэнкі и відэаролік аб ім. Дадзеныя інструменты могуць выкарыстоўвацца для папулярызацыі партала рэйтынгавай ацэнкі, інфармавання насельніцтва аб магчымасцях яго выкарыстання і размяшчэння на афіцыйных інтэрнэт-сайтах дзяржаўных органаў і арганізацый, іх акаўнтах у сацыяльных сетках, у месцах абслугоўвання насельніцтва.